Lippulaivan kaupunkikeskus on esimerkki älykkäästä energiankäytöstä

Vuosi sitten Espoonlahteen valmistui kauppa- ja lähipalveluiden keskus Lippulaiva. Lippulaivassa energiaratkaisut ja vastuullisuus on otettu vakavasti: rakennus on energiakäytön puolesta hiilineutraali, kauppakeskus lämpiää ja jäähtyy rakennuksen alla pöhisevällä geoenergialla, ja rakentamisvaiheessa on investoitu älykkäisiin energiaratkaisuihin.

Lippulaiva sisältää asuntoja, kauppakeskuksen ja palveluja. Lisäksi sen yhteydessä on metroasema ja bussiterminaali. Paikka on alueen liikenteen solmukohta, ja sähkönkäytön määrä on melkoinen.

“Olemme olleet hyvin tyytyväisiä energiaratkaisujen toimintaan kaupunkikeskuksen ensimmäisen toimintavuoden aikana. Lippulaiva on avauksestaan asti ollut energiankäytön puolesta hiilineutraali. Tähän mennessä 100 prosenttia kiinteistön lämmitys- ja jäähdytysenergiasta on saatu keskuksen alla olevasta geoenergialaitoksesta, joka koostuu 170:stä maalämpökaivosta”, kertoo kiinteistöpäällikkö Jaakko Jokinen.

Lippulaivassa on energiankäytön osalta niin sanotusti kaikki pelit ja vehkeet. Parkkihalliin rakennettiin 134 sähköauton latauspistettä, joista 10 on pikalatureita ja joita asiakkaat käyttävät ahkerasti. Alueelle on rakennettu 50 kilometriä maalämpökaivoja, ja katolla on 2400 neliömetrin verran aurinkopaneeleja, jotka kattavat osan kiinteistön sähkönkulutuksesta.

“Suurin osa paneeleista on katolla, mutta olemme myös asentaneet niitä Solmutorin puolella julkisivuun. Tähän mennessä parhaimpana kuukautena paneelit ovat tuottaneet noin 10 % kiinteistösähkön kulutuksesta”, Jokinen sanoo.

Lisäksi kauppakeskuksessa on 1,5 megawatin akku, joka ylläpitää kantaverkon tehotasapainoa tarpeiden ja taajuusmuutoksien mukaan.

“Akku on nyt puolen vuoden ajan ollut mukana Fingridin FCR-N kysyntäjoustomarkkinassa. Olemme onnistuneet tarjoamaan markkinaan nyt jo noin 500 sekalämmitteisen omakotitalon vuosisähkönkulutusta vastaavan määrän energiaa. Älykkään sähköverkon avulla valmistelemme myös kiinteistön sähkökuormien mukaanottoa joustomarkkinaan”, Jokinen kertoo.

Lippulaiva on vastuullisen rakentamisen mallisuoritus

Lippulaiva valmistui vuosi sitten, ja tuolloin Caruna toimitti sinne sähköliittymän. Hanke vaati myös uuden verkon rakentamista: kaupunkikeskusta varten Kivenlahden sähköasemalle rakennettiin uusi johtolähtö.

Carunan näkökulmasta Lippulaiva on poikkeuksellisen suuri keskijänniteasiakas. Sähköliittymä kattaa niin kaupunkikeskuksen, asunnot kuin julkisen liikenteenkin.

“Tämä on energiamurrosta ja älykkäitä energiaratkaisuja käytännössä. Lippulaivan sähköliittymä on yksi isoimmista kauppakeskuksen sähköliittymistä, jonka olemme toimittaneet”, sanoo Carunan myynti- ja asiakaspäällikkö Lauri Latosaari.

Jokisen mukaan Lippulaivan poikkeuksellisten energiaratkaisujen avulla kaupunkikeskus sai viime vuonna Smart Buildings GOLD -sertifikaatin ensimmäisenä kaupallisena keskuksena maailmassa. Arviointiraportissa Lippulaiva sai erityisen korkeat pisteet rakennuksen suorituskyvystä sekä rakennusympäristöstä.

“Lippulaiva on nimensä mukaisesti mallisuoritus vastuullisena kaupunkikeskuksena. Cityconin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Vastuulliseen ajatteluun kuuluu energiatuotannon ja -tehokkuuden edistämisen lisäksi muutakin: esimerkiksi Lippulaivan metroasema, bussiterminaali ja 1400 pyöräparkkipaikkaa tekevät kaupunkikeskuksesta helposti saavutettavan ja keskeisen lähialueen asukkaille”, Jokinen kertoo.