Turun kaupunki, keskustan kortteleiden kiinteistönomistajat ja Turun Ydinkeskustayhdistys ovat yhteistyössä laatineet kaupalliselle keskustalle konseptin sen elinvoiman vahvistamiseksi. Yksi osa konseptia on kaupallisen keskustan yhteinen markkinointi; keskusta tehdään nyt entistä näkyvämmäksi uuden brändin avulla. Turku Center on brändi kaikille keskustan toimijoille.
– Kaupan murros nyt ja tulevaisuudessa tuo merkittäviä haasteita elinvoimaiselle keskustalle ja tästä syystä kaupungin keskustavisiossakin on haluttu painottaa kaupallisesti houkuttelevan keskustan merkitystä. Uusi yhteinen brändi antaa vahvan signaalin tahdosta tehdä yhdessä töitä kivijalkaliikkeiden säilyttämiseksi ja monipuolisen ja elävän keskustan vahvistamiseksi, kertoo kaupallisen keskustan kehittämisen hankepäällikkö Kirsi Eronen Turun kaupungilta.
Turku Center -brändi on kaikkien käytössä
– Turku Center -brändi on luotu alustabrändiksi keskustan elinvoimaiselle toiminnalle. Sen sisällöt ovat kaikkien keskustayritysten käytössä, kun yritys haluaa kertoa oman liiketoiminnan vetovoimaisesta sijainnista Turun ydinkeskustassa. Turku Center on myös Turun Ydinkeskustayhdistyksen markkinointinimi sekä sen järjestämien kampanjoiden ja tapahtumien brändi, kertoo Turun Ydinkeskustayhdistyksen toiminnanjohtaja Heli Järvelä.
– Yhteisen brändin avulla kaikkien toimijoiden ei tarvitse ”keksiä uudestaan”, miksi keskusta on sijainniltaan erinomainen ja miten herättää tunteita omassa kohderyhmässään, kun valmiit sanoitukset ja kuvitus ovat jo olemassa, jatkaa Järvelä.
Aina liikkeessä
Turku Centerin ydinlupaus on aina liikkeessä. Lupauksen taustalla on ajatus, että keskusta on 24/7 elävä palvelu- ja elämyskokonaisuus.
– Turun kaupallinen keskusta on samalla Suomen vanhin ja uusin, se sytyttää joka päivä uudelleen ja voidaan sanoa, että Turku on pohjoisin keskieurooppalainen kaupunki. Turun keskustassa on vetoa ja voimaa, hehkuttaa Järvelä.
– Kunhan korona saadaan selätettyä, pääsemme tekemään uutta Turun keskustaa. Keskusta on uudistunut ja uudistuu infraltaan ja nyt myös markkinoinnin ja yhteisen tekemisen avulla, pohtii Järvelä.
Q&A: Turun kaupallisen keskustan konsepti ja Turku Center -brändi