Tampereen Ratikan neljäs vaunu saapuu ja lajinsa ensimmäinen lähtee varusteltavaksi

Tampereelle saadaan neljäs raitiovaunu. Kuljetuksen on määrä saapua raitiovaunuvarikolle myöhään tiistai-iltana 24.11. Samalla osittain keskeneräisenä saapunut, lajinsa ensimmäinen, Tampereen Ratikka kuljetetaan takaisin Škoda Transtech Oy:n Otanmäen tehtaalle varusteltavaksi.

Tampereella todistettiin toukokuussa historiallista erikoiskuljetusta, kun lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka saapui Hervannan raitiovaunuvarikolle. Vaunu tuotiin Tampereelle osittain keskeneräisenä, jotta vaunun lopulliset säädöt ja käyttöönotto on päästy tekemään vahingoittamatta sen sisustusta.

– Tarvittavat testit on nyt suoritettu ja vaunu voidaan lähettää takaisin varusteltavaksi torstain ja perjantain välisenä yönä 26.-27.11., Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo.

Ensimmäinen täysin valmis raitiovaunu saapui Tampereelle syyskuun puolivälissä ja kolmas vaunu lokakuun puolivälissä. Vaunuilla on suoritettu testejä, joilla on säädetty niiden suorituskykyä. Niille on suoritettu mm. jarrujen hienosäätöä, seurattu vaunujen virranottoa ja -syöttöä samassa syöttöjaksossa sekä kuormitusta vaunun työnnössä ja vedossa.

– Kaikkien vaunujemme käyttöönotto on onnistunut odotusten mukaisesti. Tampereen Ratikka sai testien perusteella turvallisuuteen liittyvän hyväksynnän marraskuun alussa ja vaunut siirtyivät niitä valmistavalta Škoda Transtech Oy:ltä Tampereen Raitiotie Oy:lle. Sen myötä kaksi ensimmäistä vaunua on voitu luovuttaa vuokrasopimuksen mukaisesti yhtiömme, Nyssen ja VR:n muodostaman liikennöintiallianssin käyttöön. VR on päässyt aloittamaan näillä vaunuilla liikenteenohjaajien ja kuljettajien koulutuksen, ja Nysse on voinut aloittaa testimatkustajien rekrytoinnin, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö selventää.

Seuraava raitiovaunu saapuu Tampereelle joulukuussa ja kuudes vaunu tammikuussa. Tampereelle tulee yhteensä 19 raitiovaunua. Tampereen Ratikan liikennöinti aloitetaan 9.8.2021.

Tampereen Ratikka on ensimmäinen Škoda Transtech Oy:n valmistama pikaraitiotievaunu. Se on esteetön, tilava, ilmastoitu ja suunniteltu erityisesti pohjoisen olosuhteisiin. Raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia, mikä tekee siitä tähän mennessä kooltaan suurimman Pohjoismaissa valmistetun raitiovaunun.

Kokonsa ja ominaisuuksiensa lisäksi vaunusta tekee erityisen se, että se on tamperelaisten kanssa yhdessä suunniteltu. Tamperelaisille on järjestetty useita tilaisuuksia tutustua vaunuun ja antaa palautetta käyttäjäkokemuksesta. Muun muassa vaunun sisustusta ja sen ratkaisuja on muokattu saadun palautteen perusteella.