Tampereen Kannen uusi Nokia Arena on valmistunut – ensimmäinen tapahtuma 3.12.2021
SRV:n kehittämässä Tampereen Kansi ja Areena -hankkeessa saavutetaan tänään mittava virstanpylväs, kun areena on luovutettu ja otetaan käyttöön. Areenassa pelataan tänään 3.12. ensimmäinen jääkiekon paikallispeli. Areenan virallisia avajaisia vietetään 15.12.2021.
Tampereen Kannelle aivan ydinkeskustaan junaradan päälle rakentunut Tampereen Kansi on monipuolinen elämysten keskus, josta löytyy Nokia Arena, Veikkauksen kasino, Lapland Hotelsin hotelli, liike- ja toimistotiloja, harjoitushalli sekä Kannen alainen pysäköintihalli ja kaksi asuintornia. Tampereen Kansi -hanke liittää yhteen Tampereen itä- ja länsipuolen, ja alue muodostaa uudenlaisen hybridikorttelin. Hankkeen sijoittajina toimivat Lähi-Tapiola, OP ja Ilmarinen ja SRV, sekä Tampereen kaupunki. Pääurakoitsijana toimii SRV.
”SRV on ollut kaupunkirakentamisen edelläkävijä Suomessa. Tampereen Kansi -hanke on yksi historiamme suurimpia rakennushankkeita. Kannen päälle rakentaminen, rakennuspaikka keskustan ytimessä junaratojen päällä ja rakennuksen särmikäs muoto ovat tuoneet hankkeeseen omat haasteensa. Nyt areenan valmistuessa on upeaa nähdä, miten koko kokonaisuus tulee osaksi kaupunkilaisten arkea ja käynnistää uuden aikakauden Tampereella. Uusi Nokia Arena luo Tampereelle maailmanluokan puitteet kongresseille ja messuille ja mahdollistaa entistä vilkkaamman kaupunkielämän Tampereen ytimessä”, kertoo SRV:n Alueyksiköiden johtaja Henri Sulankivi.
Uusi Nokia Arena mahdollistaa jopa 15 000 hengen konserttien järjestämisen ympäri vuoden. Areena tarjoaa Suomen moderneimman kiekkokatsomon sekä sopii joustavasti niin muutaman tuhannen hengen konserteille kuin suurkonsertteihin sekä monenlaisille show-tapahtumille.
Koko eteläkannen alueen kokonaispinta-ala on 21 500 neliömetriä. Areenan laajuus on 64 500 neliömetriä. Jään pinta-ala on 1 725 neliömetriä. Areenan yleisökapasiteetti on jääkiekko-otteluissa yli 13 000 katsojaa ja konserteissa jopa 15 000 katsojaa. Parhaimmillaan työmaan vahvuus on ollut 750 työntekijää ja hankkeessa on ollut mukana yhteensä yli 5 000 työntekijää. Tästä suurin piirtein puolet on ollut pirkanmaalaisia, eli areena on tehty pitkälle paikallisin voimin.
Hankkeen rakennustyöt aloitettiin loppuvuodesta 2017 ratapihan koepaalutuksilla. Varsinainen rakentaminen alkoi 2018. Kannen rakentaminen oli itsessään noin puolentoista vuoden urakka, ja sen valmistuminen oli ehtona kaikelle sitä seuranneelle rakentamiselle. Areenan rakennustyöt käynnistyivät syksyllä 2019. Eteläkannen ensimmäisenä valmistuneen tornitalon toimisto-osa Kruunu valmistui kesäkuussa 2021 ja ylempien kerrosten asuntojen muutot Topaasissa käynnistyivät syyskuussa 2021. Toinen tornitalo Opaali valmistuu syksyllä 2022. Pohjoiskannen ja sen tornitalojen suunnittelu on kesken ja aloittamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä.
Kansainvälistä arkkitehtuuria
Kannen tornitalojen kohoava profiili ja Daniel Libeskindin kansainvälinen arkkitehtuuri muodostavat uuden näyttävän maamerkin Tampereen silhuettiin. Areenan ja koko kannen alueen suunnittelu on jaettu kahdelle arkkitehtitoimistolle. Daniel Libeskindin toimisto on suunnitellut alueen kaupunkikuvan ja massoittelun kaavavaiheessa. Rakennusvaiheessa he vastasivat julkisivuun liittyvistä väreistä, materiaaleista ja julkisivumainosten sijoittelusta. Aihio Arkkitehdit on vastannut rakennuksen sisäpuolesta sekä julkisivujen osalta työpiirrosten ja yksityiskohtien laatimisesta Studio Libeskindin ohjeistuksessa.
Areenan julkisivupaneelit ovat kolmeen eri sävyyn pintakäsiteltyä alumiinia. Monitoimiareena hohtelee pronssin, samppanjan ja hopean sävyissä. Julkisivun metallipinnoite on osittain Suomesta, mutta osittain ulkomailta. Metallisäleiköt muodostavat julkisivulle kierteitä. Kansi on päällystetty mustilla betonikivillä sekä Kurun harmailla graniittilaatoilla.
Areenalla vastuullisuus keskiössä
Vastuullisuus on huomioitu jo itse rakennuksen suunnitteluvaiheessa, jolloin saavutettiin kansainvälisen LEED -ympäristösertifikaatin kultataso. Areenalla käytetään tuulisähköä ja muita uusiutuvia energianlähteitä. Keskeinen sijainti erinomaisten julkisten liikenneyhteyksien solmukohdassa tarkoittaa mahdollisimman pientä hiilijalanjälkeä, kun yleisö saapuu paikalle julkisilla liikennevälineillä, pyörällä tai kävellen. Areenan viilennys tapahtuu hyödyntämällä Näsijärven viileää pohjavettä ja jää tehdään uudenlaisella järjestelmällä hiilidioksidia hyödyntäen.