Osaatko ajaa pyöräkadulla? Pyöräilyyn liittyvät säännöt monelle epäselviä

Pyöräkadulla ajetaan pyöräilijöiden ehdoilla. Kuvitus: Jussi Kaakinen / Liikenneturva.

Suomalaisten sääntötuntemus on osin vielä puutteellista pyöräilyä koskevissa säännöissä, ilmenee Liikenneturvan kyselyistä. Monelle on epäselvää esimerkiksi ajo pyöräkadulla, pyöräily suojatien yli tai linja-auton matkustajien väistäminen. Kaikille avoimet Tunne liikennesäännöt -etätapahtumat nostavat esille erityisesti epäselvyyksiä aiheuttavia tilanteita sekä tieliikennelain uutuuksia.

Reilut kaksi vuotta sitten voimaan tullut tieliikennelaki esitteli kokonaan uuden katutyypin, pyöräkadun. Liikenneturvan kevään kysely* osoitti, että pyöräkatu tunnetaan vielä hatarasti. Vastanneista 45 prosenttia tiesi, että pyöräkadulla pyöräilijät määrittävät tahdin ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun.

”Pyöräkatuja on otettu harvakseltaan käyttöön, mikä voi osaltaan selittää sen, miksi säännöt tunnetaan heikommin. Autoilijat – ja muut moottoriajoneuvon kuljettajat – saavat ajaa pyöräkadulla, mutta heidän on sopeutettava vauhtinsa pyöräilynopeuteen. Pyöräkadun liikennemerkki ei itsessään aseta nopeusrajoitusta, eli suurin sallittu nopeus osoitetaan erillisellä merkillä. Jalankulkijoita varten pyöräkadulla on erikseen jalkakäytävä”, taustoittaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Suojatiellä saa pyöräillä, mutta ajojärjestys ratkotaan erikseen

Toinen epäselvä asia koskee suojatiellä pyöräilyä. Liikenneturvan loppuvuoden kyselyssä** vain 36 prosenttia tiesi, että ajoradan saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin.

”Vuonna 2020 voimaantullut tieliikennelaki selkeytti tätä ja nyt asia on kirjattu lakiin. On kuitenkin huomattava, että vaikka ajoradan saa ylittää pyörällä suojatietä pitkin ajaen, ajojärjestys ratkotaan erikseen. Pyörätieltä tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta suoraan ajavaa ajoradan liikennettä, jos ajoradalla ei ole väistämismerkkiä tai he eivät ole kääntymässä tielle, jota pyöräilijä ylittää. Autoilijan on väistettävä pyöräilijöitä myös esimerkiksi pihasta tullessaan ja liikenneympyrästä poistuessaan. Jos pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija ja kuljettajien on annettava tälle suojatiellä esteetön kulku” Ruutti luettelee.

Osalle oli myös epäselvää se, tuleeko pyöräilijän tai sähköpotkulautailijan antaa suojatiellä tietä jalankulkijalle.

”Oikea vastaus on kyllä. Sekä pyöräilijä että sähköpotkulautailija, kun laudan rakenteellinen enimmäisnopeus on yli 15 km/h, ovat ajoneuvon kuljettajia, joiden on annettava jalankulkijalle suojatiellä tietä”, Ruutti tiivistää.

Pyöräilijän väistettävä linja-auton matkustajia

Neljä viidestä Liikenneturvan kyselyyn*** vastanneesta tiesi, että sähköpotkulautailijan ja pyöräilijän on väistettävä linja-auton matkustajia, kun nämä ovat poistumassa autosta tai nousemassa sen kyytiin.

”Säännöt ja tilanteet voivat tuntua pieniltä yksityiskohdilta, mutta niiden tunteminen ja noudattaminen on tärkeää turvallisen ja sujuvan liikkumisen aikaansaamiseksi. Kun liikenteeseen lähdetään, on tärkeää tuntea valitulla kulkuvälineellä noudatettavat säännöt – ja kulkea niiden mukaan. Sääntöjen lisäksi riittävän alhainen nopeus, muiden huomioiminen ja omista aikeista kertominen ovat avaintekijöitä turvallisessa liikkumisessa”, Ruutti summaa.

Etätapahtumat avaavat ongelmakohtia

Liikenneturvan keväällä alkanut etätapahtumakiertue jatkaa sääntöjen selvennyksen parissa. Erityisesti pyöräilysäännöt ovat esillä syyskauden aloitustapahtumassa. Vaikka kierros alkaa Oulusta ja päättyy Joensuuhun, voi mukaan linjoille hypätä mistä päin Suomea tahansa. Kysymyksiä voi esittää mistä vain mieltä askarruttavasta liikenneteemasta.

Etätapahtumat toteutetaan Teamsin välityksellä, ja niihin voi liittyä selaimen avustuksella.

Oulu: keskiviikko 24.8. klo 17:30–19:00 (pyöräily)

Lahti: keskiviikko 31.8. klo 16:30–18:00 (sähköpotkulautailu)

Helsinki: tiistai 13.9. klo 15:30–17:00 (suojatiesäännöt)

Rovaniemi: torstai 15.9. torstai klo 15:00–16:30 (nopeus)

Mikkeli: maanantai 19.9. klo 16:30–18:00 (ohittaminen)

Kouvola: keskiviikko 21.9. klo 15:00–16:30 (sähköpotkulautailu)

Joensuu: maanantai 3.10. klo 10:00–11:30 (liikennemerkit ja tiemerkinnät)

*Liikenneturva selvitti suomalaisten liikennesääntöosaamista kyselytutkimuksella maalis-huhtikuussa 2022. Kyselyn toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1029 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

**Liikenneturvan kyselyn toteutti Kantar TNS Oy marras-joulukuussa 2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 1064 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

***Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin touko-kesäkuun vaihteessa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1005 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

T-paita logolla ja painatuksella

Oletko etsinyt toimittajaa omalle joukkueellesi, tiimillesi tai yrityksellesi? Tarvitsetko paitoja, kasseja, vaatteita töihin, liikkeeseen, varastolle, raksalle. Mainosteippaamo Omalogo toteuttaa toiveesi: t-paita painatuksella omien toiveidesi ja tarpeidesi mukaan toimitetaan Matkahuollon avulla ympäri Suomea. Tarjolla on kaikenlaisia paitoja ja muita vaatteita edullisista vaihtoehdoista alkaen, ja Omalogo antaa kirjallisen tarjouksen mukana yleensä aina useamman vaihtoehdon t-paita malleista – jos siis tarvitset tällaista palvelua, niin Omalogosta saat tarvittaessa vaatteet, painatuksen sekä suunnittelun.

Sähköautoilun tulevaisuus

Miltä näyttää autoilun tulevaisuus, onko se sähköauto, joka on ratkaisu, vain onko autotehtaiden tuotepajoissa ja ajatushautomoissa tulossa jo parempikin vaihtoehto? Vuosi 2022 toi energiakriisin, minkä kautta sähkönkulutus on päässyt tapetille, mutta vaikuttaako se sähköautojen tulevien vuosien myyntiin, vai onko tämä reitti ”kiveen hakattu” autoilun tulevaisuudeksi? Ja jos mietitään autojen tulevaisuutta ihan autojen ulkonäön suhteen, niin Mazda CX 60 on aikalailla samannäköinen kuin Volvot, Toyotat, Suzukit…..

Kehitystä aikuisten vapaa-ajan viihteeseen Virosta

Viro on avannut omat online rajansa rahapelaamisen verkkotoiminnalle. Viron viranomaiset ovat antaneet muutamia kymmeniä kasinolisenssejä ja nämä virolaiset nettikasinot ovat nyt listattu arvosteltuina nettisivuille. Verottomat virolaiset nettikasinot ovat pitkälti myös suomalaisten pelattavissa, vaikka Suomen omat rahapelilait ovatkin vielä EU:n vanhoillisemmat.