KKV:n tutkimus: Puhelinliittymien aktiivinen kilpailuttaminen hyödyttää kaikkia kuluttajia

KKV:n telemarkkina-tutkimus on ensimmäinen Suomessa julkaistu selvitys yksityishenkilöiden tekemän kilpailuttamisen yleisyydestä ja sen vaikutuksista eri kuluttajaryhmissä. Suomalaiset kilpailuttavat liittymiään aktiivisesti, mutta tutkimus osoittaa, että vaihtelua iän ja tulotason mukaan on jonkin verran.

KKV:n tutkijat halusivat selvittää, kuinka kannattavaa kilpailuttaminen on, ja kuinka paljon kilpailuttamatta jättäminen vaikuttaa kuluttajien liittymien hintoihin.

Meillä on vahvaa näyttöä siitä, että kilpailuttaminen hyödyttää Suomen puhelinliittymämarkkinoilla myös passiivisia asiakkaita. Kuluttajat säästävät rahaa kilpailuttamalla hyödykkeitä, mutta kilpailuttamisen yleisyys laskee myös keskihintoja ja hyödyttää näin kaikkia kuluttajia. Vastaavaa analyysiä on syytä jatkaa muistakin markkinoista, toteaa tutkimusohjaaja Jan Jääskeläinen.

Nuoret kilpailuttavat ahkerimmin

Empiirisessä kirjallisuudessa on esitetty, että pienituloisemmat kilpailuttavat palveluitaan vähemmän kuin keskituloiset ja päätyvät siten maksamaan enemmän.

KKV:n tutkimuksessa tarkastellaan sosioekonomisten tekijöiden ja kilpailutusaktiivisuuden yhteyttä. Nuoret kilpailuttavat liittymiään enemmän kuin vanhemmat kuluttajat. Pieni- ja suurituloiset kuluttajat kilpailuttavat liittymiä vähemmän kuin keskituloiset.

Asiakkaat, jotka kilpailuttavat liittymänsä vuosittain tai useammin, maksavat siitä Suomessa keskimäärin 1,34 euroa kuukaudessa vähemmän. Kilpailuttamisesta saa pääsääntöisesti sitä enemmän säästöä mitä kalliimpaa liittymää kilpailuttaa. Kilpailuttamisen seurauksena voi saada myös nykyisen palveluntarjoajan tarjoamaan parempaa tarjousta.

Kilpailuttamisen pitäisi olla kuluttajille helppoa ja vaivatonta. Puhelinoperaattorien käytännöt eivät vaan aina tue tätä, kun edullisimman hinnan saa usein vasta numeronsiirtoprosessin käynnistämisellä, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Telemarkkinoilla kilpailuttamisella kymmenien vuosien historia

Suomessa valtion omistama kaukoverkkomonopoli lakkautettiin ja kaukopuhelut vapautettiin kilpailulle vuonna 1994. Kuluttajakäyttäytymisen ja kilpailutuksen tutkimus on luontevaa aloittaa telemarkkinasta, koska kilpailuttamisella on siellä lähes kolmenkymmenen vuoden historia.

KKV:n tutkimuksessa esiin tulleet erot eri ikä- ja tuloryhmien kilpailutusaktiivisuudessa voidaan todennäköisesti yleistää koskemaan myös muita vastaavia sopimusmarkkinoita, kuten vakuutus- ja sähkösopimuksia. Sen sijaan tulokset kilpailuttamisen hyödyistä tai yleisyydestä eivät ole yleistettävissä, koska kilpailuttamisen yleisyys todennäköisesti vaihtelee eri markkinoiden välillä.

KKV:n tutkimusraportti:
Kilpailuttamiskäyttäytyminen yksityisasiakkaiden mobiililiittymämarkkinoilla (Tutkimusraportteja 4/2023)

Oman puhelinliittymän vertailu – mitä pitää huomioida

Puhelinliittymän valinta – avainkysymykset

Puhelinliittymän valinnassa on monia huomioitavia tekijöitä. Liittymän tulee vastata käyttäjän tarpeisiin – sekä nykyisiin että mahdollisiin tuleviin. Harkittaessa uuden liittymän hankintaa tai nykyisen päivittämistä, on tärkeää pohtia seuraavia seikkoja:

Datamäärä

Kuinka paljon käytät dataa kuukaudessa? Tähän vaikuttavat esimerkiksi sosiaalisen median käyttö, videoiden katselu, nettisurffailu ja musiikin kuuntelu. Jos käytät paljon dataa, rajaton dataliittymä saattaa olla paras valinta. Mikäli taas datan käyttösi on vähäistä, voit säästää valitsemalla liittymän, jossa datamäärä on rajattu.

Puhelut ja tekstiviestit

Kuinka paljon soitat puheluita tai lähetät tekstiviestejä? Onko sinulle tärkeää, että puhelut ja tekstiviestit sisältyvät liittymän kuukausihintaan, vai maksaatko mieluummin käytön mukaan? Jotkut liittymät tarjoavat rajattomasti puheluita ja viestejä, toisissa ne laskutetaan erikseen.

Verkon kattavuus ja nopeus

Kuinka hyvä verkon kattavuus ja nopeus sinun alueellasi on? Eri operaattoreilla on erilainen verkon kattavuus, joten kannattaa varmistaa, että valitsemasi liittymä tarjoaa hyvän verkkoyhteyden juuri sinun asuinalueellasi. Nopeus on erityisen tärkeää, jos käytät paljon dataa esimerkiksi videoiden katseluun tai suurten tiedostojen lataamiseen.

Hinta

Kuinka paljon olet valmis maksamaan liittymästä kuukaudessa? Halvin ei aina ole paras, mutta toisaalta kalliimmasta liittymästä ei kannata maksaa, jos et hyödynnä sen tarjoamia etuja. Hintaan vaikuttavat muun muassa datamäärä, puhelut ja viestit sekä lisäpalvelut.

Mahdolliset lisäpalvelut

Tarjoaako operaattori jotain lisäpalveluita, jotka voisivat olla sinulle hyödyllisiä? Tällaisia voivat olla esimerkiksi turvapalvelut, musiikki- tai videostreaming-palvelut tai ulkomaankäytön paketit. Mieti, tarvitsetko tällaisia palveluita ja ovatko ne hintansa arvoisia.

Puhelinliittymän vertailu ja valinta

Puhelinliittymän valinta on yksilöllinen päätös, joka riippuu omista tarpeistasi ja elämäntilanteestasi. Paras tapa löytää itselle sopiva liittymä on vertailla eri operaattoreiden tarjouksia. On myös hyvä idea lukea muiden käyttäjien kokemuksia ja arvosteluja. Lopullinen päätös tulisi tehdä harkiten, jotta liittymä palvelee sinua parhaalla mahdollisella tavalla.